AKTIVITI MENARIK DALAM BILIK
DARJAH
“ish ish .. apa nak jadi
dengan kelas ini”, keluh cikgu Daniel setiap kali masuk kelas 3 Mesra. “murid-murid
,sila duduk di tempat masing-masing”,arah cikgu Daniel. Semua murid tidak mengendahkan
arahan cikgu Daniel. Cikgu Daniel terus memulakan pengajaran pada waktu itu
tanpa mempedulikan murid-murid yang masih berkeliaran dalam bilik darjahnya. Apabila
sesi penagajaran tamat, cikgu Daniel terus meninggalkan kelas tanpa
mempedulikan murid-murid yang masih leka dengan hal masing-masing. Apa yang
sepatutnya dibuat oleh cikgu Daniel dalam hal ini? Jom kita lihat apa yang
berlaku.
Dalam
situasi Cikgu Daniel, apabila keadaan pelajar tidak berminat untuk menghadapi
proses pelajaran dan pembelajaran, Cikgu Daniel perlu mengamalkan budaya
penyayang agar murid-murid berasa diri mereka diberi perhatian. Selain itu, Cikgu
Daniel juga perlu memastikan proses p&p menarik dan seronok.
Pada
pendapat saya, sekiranya menghadapi masalah seperti yang dihadapi oleh cikgu
Daniel, guru mestilah menggunakan strategi berpusatkan murid. Hal ini bertujuan
agar murid-murid dapat memberi komitmen semasa proses pelajaran dan
pembelajaran. Sekiranya seorang guru menghadapi kerenah murid yang suka
berjalan-jalan dan tidak menghiraukan apa yang diajar oleh guru, guru hendaklah
mengajar dengan mengikut cara mereka. Aktiviti
yang guru boleh jalankan untuk murid-murid seperti ini ialah dengan
belajar sambil melakukan aktiviti di sekitar sekolah.
Aktiviti
ini boleh dikatakan seperti permainan explorace. Bezanya, setiap check point mempunyai langkah
pengajaran berdasarkan tajuk yang dipelajari pada hari tersebut. Guru perlu
menyediakan beberapa check point dan di setiapnya mempunyai isi pelajaran dan
aktiviti yang berbeza. Kesannya, murid-murid akan menjadi aktif dan tidak
berasa bosan dengan hanya berpusatkan guru.
Assalamualaikum...bgus2...bole d apply ni..
ReplyDeletesama2 kita amalkan ...
ReplyDeletesalam,,,menurut saya,,,apa kata tunjukkan kepada lect tentang aktiviti terlebih dahulu,,,sebab kump kami dah prnah buat mcm ni,,,tp tidak diterima oleh lect,,,mohon maaf jika komen ni mengganggu,,sama2 kita perbaiki :)
ReplyDeleteAs salam...wow...idea yg menarik...rasenye aktiviti ni mmrlukan kawalan yg teliti...sbb nk kene brgerak dri check poin ke check point...ape pon tahniah...hehehe (y)
ReplyDeletemuslimah : pendapat kami, ia bergantung kepada keadaan pelajar. jika dilihat dari masalah diatas,amat sesuailah ia ..
ReplyDeletejamri johan : perlu diterapkan lagi budaya islam dalam apa2 juga subjek pembelajaran .
salam, xtiviti ini sgt menyeronokkan... tapi mungkun ia memerlukan masa yg pnjg dan perncngn yg teliti...
ReplyDeletesaya rasa aktiviti ini sesuai pada waktu 1 jam. sebab kalau buat berpusatkan guru di kelas selama 1 jam, murid mungkin tidur. lg[n, aktiviti ini sesuai dgn situasi yg dinyatakan pada soalan yg diberikan.
ReplyDelete